Як продовжити життя підвіски.

Як продовжити життя підвіски.

Підвіска більшості машин містить, за великим рахунком, одні і ті ж компоненти. Важелі підвісок кріпляться за допомогою гумових сайлент-блоків і сферичних шарнірів, для гасіння коливань використовуються амортизатори, для запобігання кренів — стабілізатори поперечної стійкості, а пружини просто підтримують потрібну висоту підвіски. Всі компоненти зношуються по-різному і дуже по-різному коштують. Вивчимо всі елементи по порядку.

Що і як зношується в підвісці?

Стабілізатори поперечної стійкості.

Цей компонент здається не найважливішим для спокійного руху, його завдання полягає лише в тому, щоб зменшувати крен в крутих поворотах. Але ось торсіон стабілізатора і його кріплення зазвичай найбільш швидко зношуються вузлами підвіски. По-перше, він встановлений в простих гумових втулках в силу конструктивних особливостей йому потрібно вільно переміщатися, так що сайлент-блоки тут не годяться.

А до важелів підвіски машини торсіон кріпиться через досить прості вузли, зазвичай звані стійками стабілізатора. Ці найпростіші деталі з двома шарнірами намагаються зробити максимально легкими, часто навіть виконують з пластика. Так що зношуються вони швидко, особливо якщо колеса часто "танцюють джигу" на кривій доріжці.

Зазор в вузлах стабілізатора або його стійок швидко піддається вкрай неприємними звуками в салоні машини. Це прикро, адже знову міняти їх треба буде вже через 20-40 тисяч кілометрів пробігу ...



Що впливає на їх ресурс?

Нерівності дороги і всюдисущий абразив, тобто пісок. А ще неакуратне поводження з машиною, стоянка з "перекосом" по діагоналі або з великим бічним ухилом. 

Як продовжити термін служби?

Просто їздити акуратніше і по чистим дорогах, використовувати посилені компоненти, благо їх ціна невелика.

Амортизатори.

На частку цього вузла доводиться робота з гасіння всіх коливань кузова після проходження поворотів і нерівностей. Усередині амортизатора при будь-якому переміщенні кузова машини відносно дороги, рідина проходить через клапани і калібрувальні отвори, при цьому вона нагрівається і розсіює енергію розгойдування. Хіба що дуже жорсткі удари можуть викликати заклинювання і пошкодження клапанів. А екстремально високі можуть викликати вигини штоків і корпусів, особливо в підвісках, де амортизатор є частиною несучої конструкції.

Очевидно, що зношуються клапани і ущільнення поршня амортизатора, але такий знос йде дуже довго, і якби все обмежувалося їм, то термін служби амортизаторів був би майже нескінченним. Крім цього, змінює свої властивості масло в амортизаторі, зазвичай воно розріджується, втрачає присадки, необхідні для підтримки в робочому стані пластикових і гумових ущільнень і мастила штоків.

Знос сильно залежить від температури амортизатора, а значить, від тепловідведення від нього і від енергії, яку йому доводиться розсіювати. На нерівній дорозі на завантаженій машині в жарку погоду і на малій швидкості амортизаторам точно доводиться важко. Можна навіть "закип'ятити" амортизатори, вони при цьому явно втрачають в ефективності і можуть потекти.

Ускладнює ситуацію налиплого на нього бруду — він перешкоджає нормальному теплоотводу. Але ж бруд робить ще одну погану справу, потрапляючи на ущільнення штока амортизатора і пошкоджуючи його. І в гідравлічну рідину потрапляють продукти зносу штока і пил, а масло починає просочуватися назовні.

Що впливає на ресурс?

Зрозуміло, що основні вороги амортизатора — це, власне, ями і бруд. З брудом можна боротися, встановлюючи гумові пильовики штоків, що іноді сильно підвищує ресурс цього недешевого вузла підвіски, а ось з ямами боротися вже складніше — всі їх не об'їхати, можна лише намагатися уникати "ударних" навантажень і не допускати пробоїв підвісок і серйозних програвань амортизаторів. І не забувайте мити деталі підвіски.

Сайлент-блоки.

Геніальна ідея використовувати вузол, в якому немає тертя, а переміщення частин підвіски відбувається за рахунок пружної деформації гуми, справила свого часу революцію в подвіскобудуванні. Такий вузол не вимагає мастила, немає зазорів, шумів, в ньому немає зносу, і, здавалося б, він вічний. Але в реальному житті все не так.

Зношується гума сайлент-блоків, втрачає пружність, тріскається і розшаровується. Тим більше що часто це не гума зовсім, а складний "бутерброд" з полімерів  різних характеристик.

Часто пластична частина відривається від металевого підстави, разом втрачаючи пружність як мінімум в одному з напрямків, а в іншому швидко збільшуються люфти. З зносом таких вузлів все ще трохи складніше. По-перше, його знос залежить від його деформації, а значить, і початкової установки, середнього завантаження, стану пружин підвіски, температури і навіть віку самої деталі. По-друге, всюдисущий дорожній бруд теж впливає, агресивні компоненти руйнують поверхневий шар, волога взимку руйнує контакт гуми і металу, та й влітку корозія займається тим же самим. Солі можуть прямо руйнувати шар полімерів, викликаючи передчасне старіння сайлент-блоків.

Що впливає на ресурс?

В першу чергу загальний стан підвісок і завантаження машини. Сильно впливає амплітуда переміщень підвіски — при малій амплітуді ресурс вузла дуже великий, при збільшенні різко падає. Дуже шкідливі для гуми сайлент-блоків занадто низькі і дуже високі температури. Шкодить і агресивна хімія. Але виходить, що найбільше впливає стан інших вузлів підвіски-амортизаторів і пружин, і особливо правильність кутів установки.

Шарніри.

Без сферичних або інших типів шарнірів підвіски машин не обходяться. Іноді їх всього кілька, наприклад як в Жигулях, — тільки кульові опори в передній підвісці, а іноді їх декілька десятків, як в багатоважельних підвісках інших іномарок. Плюси такого вузла в порівнянні з сайлент-блоками — це в першу чергу жорсткість в одному або двох напрямках і вільне переміщення у всіх інших, що робить їх незамінними в рульовому напрямку і в вузлах підвісках машин з великими ходами.

Бруду такі вузли теж давно не бояться, відкриті сферичні шарніри, змащувані прес-маслянками, і з регулюванням давно канули в минуле, хіба що "волговоди" і цінителі американської "класики" ще пам'ятають про таку процедуру. У всіх інших машинах в шарнірах мастило закладена на весь термін служби вузла і захищена від навколишнього середовища міцним чохлом, і, поки він цілий, її вистачає. Але у жорсткості вузла є і свої недоліки, наприклад, шарніри куди дошкульніше до вібрацій і жорстким ударам, ніж сайлент-блоки. А ще тонкий чохол може порватися, і тоді ресурс знизиться до декількох сотень кілометрів пробігу.

Що впливає на ресурс?

В першу чергу шкодять жорсткі удари. Особливо сильно впливає на ресурс установка низкопрофильної гуми з жорстким коченням. Дуже шкодить шарнірам поганий стан амортизаторів, це сильно збільшує навантаження. Зрозуміло, впливає і загальне переміщення підвісок, а значить, і стан доріг, адже для шарніра кожен рух — це маленький, але знос. В силу герметичній конструкції майже не впливає бруд, температура і вологість, шарніри майже не гріються. Статичне навантаження і положення підвіски майже не впливають на знос.

Пружини.

Пружини теж схильні до зносу, і їх повільне "осідання" може сильно вплинути на ресурс сайлент-блоків підвіски і амортизаторів. Сама пружина досить довговічна, поломки трапляються хіба що через корозію або екстремальні перевантаження, найчастіше в дуже холодну погоду, коли сталь стає крихкою. Зламати сталевий пруток завтовшки в вісім-дванадцять міліметрів в діаметрі не так то просто навіть спеціально.

Що впливає на ресурс?

В першу чергу завантаження машини і частий рух по дуже поганих дорогах, з великою амплітудою переміщення підвісок. Впливає і обслуговування — брудна пружина іржавіє швидше і частіше ламається, так що не забувайте мити і відновляти шар антикора на пружині.

Всі вузли підвіски дивним чином залежать один від одного. Сайлент-блоки залежать від пружин і від амортизаторів, кульові шарніри від амортизаторів, стану гумових опор підвісок і сайлент-блоків. Амортизатори від пружин. І всі вони залежать від стану дороги, стилю водіння і забрудненості доріг. Дуже погані для підвісок поєднання швидкого руху з великим навантаженням на амортизатори по брудній і нерівній дорозі і безліч жорстких ударів.


Рейтинг: 0 Голосів: 0

Комментарии

Нет комментариев. Ваш будет первым!

Наверх
Вниз