Фаюмські портрети

0
: 0

765

Єгипет назавжди залишиться багатою скарбницею для всіх віків і народів, для вчених багатьох галузей наук, яких цікавили мистецтво, багата культура, своєрідна природа цієї країни. Так і Пліній Старший у своїх працях свідчить, що живопис отримав свою назву в Єгипті, де він був відомий ще за 6000 років до греків. Цим мистецтвом займався знаменитий Гермес Трисмегіст, а йому його передав останній нащадок Ноя. Давність живопису в Єгипті доводиться ще й тим, що Моїсей в «Книзі Буття» забороняє народу ізраїльському наслідувати фігурам, мальованим єгиптянами. Ці свідоцтва переконують, що живопис в Єгипті вже в ті часи було доведено до тієї досконалості, яке було пов'язане з приписами. Так, наприклад, релігія стародавніх єгиптян забороняла будь-яке вивчення анатомії, а для зображення людини наказувала кілька відомих нормальних поз, відхилитися від яких художник вже не міг.
Фаюмські портрети


До числа творів стародавнього єгипетського живопису відносяться знамениті фаюмські портрети, які вперше були знайдені в 1887 році під час розкопок поховань поблизу села ер-Рубайат в Фаюмском оазисі. Згодом такі портрети стали знаходити і в інших місцях (Мемфісі, Аквінумі і т.д.), але за місцем перших великих знахідок вони всі отримали назву «фаюмских».
Фаюмські портрети

Поодинокі фаюмські портрети і до цього зберігалися в деяких західних музеях, але увагу вчених вони до себе чомусь не залучали. Тільки після археологічних знахідок у кінці 1880-х років в деяких містах Західної Європи (Відні, Берліні, Парижі та ін.) Були влаштовані виставки фаюмских портретів, і тоді портретами зацікавилися вчені. В даний час в музеях світу налічується більше 600 фаюмских портретів, особливо першокласні пам'ятники зібрані в Державних музеях Берліна, Єгипетському музеї в Каїрі, Луврі, Британському музеї, в Ермітажі і Пушкінському музеї образотворчих мистецтв Росії.
Фаюмські портрети

Перші фаюмські портрети, як уже говорилося вище, були виявлені археологами в пустелі Хавор, де знаходився некрополь еллінізму міста Арсиноя (стародавнього Крокоділополіса). Фаюмский оазис, цілком відокремлений від долини Нілу, не міг не створити в своєму живописі чисто місцевих особливостей. Після завоювання Єгипту спочатку Грецією (IV століття до н.е.), а потім Римом (30-і роки до н.е.) греки і римляни сприйняли багато рис давньоєгипетської культури, між іншим, і культ мертвих з усіма його обрядами і неодмінним бальзамуванням тіл.
Фаюмські портрети

Єгиптяни з давніх часів покривали особу забинтованою мумії маскою, в греко-римський період замість маски вони стали використовувати портрети, написані на дошці або на полотні. Ці портрети вони прикріплювали до лиця мумії так, що з бинтів, що її оточують, було видно тільки голову зображеної на портреті людини. Іншими словами, з невеликого отвору серед бинтів, як з віконця визирало реалістично зображене обличчя покійного.

Гробниці в Фаюмскім оазисі і інших місцях були полурозграбовані ще в давні часи, але виявлені на муміях живописні портрети (їх було 94) від єгипетських лахмітників-перепродавців потрапили в руки віденському антикварові Теодору Графтову. У нього з ними познайомився відомий єгиптолог і письменник Георг Еберс, який відразу ж оцінив історичну та художню значимість фаюмских портретів. Потім до колекції Т. Графтова додалося ще 40 портретів, знайдених в 1887-1888 роки Флиндерсом Петрі.

Довгий час виникнення фаюмских портретів відносили до епохи Птолемеїв (IV-I століття до н.е.), однак деякі фахівці припускали, що фаюмські портрети з'явилися під час римського панування в Єгипті. Була і ще одна думка - що фаюмські портрети з'явилися в першій половині I століття нашої ери і існували до IV століття. В даний час остаточне датування фаюмских портретів відноситься до 1-11 століття нашої ери.

Крім чисто наукового методу датування портретів, час їх виконання допомогли встановити зачіски. Мода на чоловічі і жіночі зачіски представляла в Римській імперії цілком певну величину. Епоха правління кожного імператора відзначалася новою модою в цій області, більш того імператриця або окрема представниця імператорського дому винаходила кожна для себе тільки їй властиву зачіску. Форми жіночих зачісок в Єгипет привозилися в вигляді моделей-головок. Якщо моди на чоловічі зачіски ніколи не запізнювалися, то моделі тих чи інших жіночих зачісок в провінціях існували набагато довше, ніж в самому Римі. Це припущення вчених виявилося справедливим і для тих міст Фаюмского оазису, що не були центром Єгипту.
Фаюмські портрети

Фаюмські портрети, як правило, виконувалися на дошці, але іноді археологам попадалися і портрети, написані на полотні, а потім наклеєні на дерев'яну дощечку. Для цього найчастіше використовувалися стійкі до гниття породи дерева - кедр, сикомора, пінія (італійська сосна), кипарис.

Більшість фаюмских портретів (більшість з них) виконано в давній техніці енкаустика - тобто фарбами на воску. Фарби зазвичай наносилися прямо на дерево, без попередньої ґрунтовки. Художники використовували різної величини пензлі - розігріті металеві стрижні з лопаткою на кінці (їх ще називають цестром). Робота була надзвичайно складною і трудомісткою, енкаустика вимагала навичок і вправності, оскільки ніяких виправлень робити не дозволялося. Фарби потрібно було наносити на навощену дошку розплавлені. Швидко застигаючий віск утворював нерівну, багату рефлексами барвисту поверхню, що ще більше посилювало враження об'ємності зображення.
Фаюмські портрети

Фон фаюмских портретів зазвичай завжди однотонний - від різних відтінків коричневого і сірого до блакитно-сталевого. Ця соковита, прозора, насичена світлом тональність пізніше змінилася зеленуватістю і мертвотністю умовно трактованих портретів. Будь-який з фаюмских портретів, як би мальовничий він не був, залишався ритуальним, пов'язаним з мумією. Це зумовило і передачу віку в фаюмському живопису - змішаному греко-римсько-єгипетському мистецтві. Ще з епохи Стародавнього царства в Єгипті існували зображення юнаків, людей середнього та похилого віку, і все ж найбільш популярним видом зображення був ідеальний образ - в більшості випадків юний, із застиглою на обличчі посмішкою.

У Копенгагенському музеї зберігається портрет чоловіка, зображеного в розквіті сил. У такому ж середньому віці перебував і якийсь Деметрій з Бруклінського музею, хоча письмові джерела свідчать, що обидва вони померли в глибокій старості. З фаюмских експонатів, що знаходяться в Пушкінському музеї образотворчих мистецтв, кращої є пелена з портретом чоловіка. На ній зображений Анубіс - давньоєгипетський бог бальзамування і провідник в потойбічне царство. Він являє душу померлого на суд Осіріса.

Вся сцена, зображена на поховальному савані, витримана в єгипетському плоскостно-декоративному стилі, тільки фігура в центрі становить виняток. Померлий, мабуть, був римлянином, і відповідно фігура, яка уособлює його душу, написана майже за всіма правилами мистецтва, близького до греко-римського стилю. Вся пелена написана за трафаретом, які у великій кількості заготовлялись ремісниками, а центральна фігура, ймовірно, була приписана пізніше.

Особливо цікаво на цьому зображенні обличчя, написане на окремому шматку полотна і нашитими на пелену. Воно являє собою портрет, написаний рукою вельми вправного майстра. Такі портрети писалися по спеціальному замовленню і пізніше прилаштовувати до трафаретних композиціям на завісах.

Зберігається в Пушкінському музеї і так званий «Портрет юнака», на якому зображений смаглявий красень. Тверді риси обличчя, сміливий розліт брів, величезні палаючі очі його висловлюють темперамент гарячий, може бути, навіть неприборканий. Чіткий, немов литий з бронзи силует, підкреслений в колориті контраст, що поєднує білий, темно-коричневий і чорний кольори, все це підсилює внутрішню напруженість образу. Портрет цей, мабуть, був написаний для поховання, однак золоте тло завдали тоді, коли дошка була вже вставлена ​​в бинти.
← Веселі плакати Валерія Барикіна Малюємо око олівцем - поетапно. →

Читайте также:

Как я заработал на договорных матчах

Как я заработал на договорных матчах

Доброго времени суток, хочу поделится с вами своей историей заработка в интернете на договорных матчах, а точнее как кидают проставляющих. Опыт больше негативный, но вы должны знать это, чтобы вас ...
Один на один

Один на один

Возможно, можно зайти на кладбище, присесть на скамеечку, извлечь книжицу, почитать лирику. Читая посопоставлять лирику книжную и житейскую.. Но лирика в атмосфере кладбища может и не подействовать...
Головні Новорічні ялинки 2017 світу

Головні Новорічні ялинки 2017 світу

Найвідоміший новорічний символ – це, звичайно ж, ялинка. Звичай наряджати хвойне дерево з'явився в середньовічній Німеччині завдяки реформатора Мартіна Лютера. Одного разу, під час свого поверненн...
Розмір шапки для каналу YouTube.

Розмір шапки для каналу YouTube.

Оформлення вашого каналу — це ваш бренд, ваш стиль. Шапка для каналу Youtube повинна бути цікавою, унікальною і що не менш важливо — повинна коректно відображатися, без обрізки ключової картинки і ...
«Дезертир» — потужний сервіс з моніторингу груп ВКонтакті.

«Дезертир» — потужний сервіс з моніторингу груп ВКонтакті.

«Дезертир» — потужний сервіс з моніторингу груп ВКонтакті: покаже, хто конкретно втік або приєднався, і коли. Ідея сервісу, назва, розробка та додаток ВКонтакті: Сергія Соколова, 2011 рік. Та...

Комментарии

Нет комментариев. Ваш будет первым!

Наверх
Вниз