Які таємниці приховані під шаром фарби відомих світових полотен

0
: 0

23

Сучасні технічні засоби дійсно творять чудеса. Так, наприклад, сьогодні ми можемо зазирнути під шари фарби відомих полотен, щоб побачити приховані там зображення. Завдяки рентгенівським дослідженням вдалося розгадати багато таємниць знаменитих картин.

Деякі писалися на старих полотнах з економії, а деякі переписувалися по кілька разів в процесі творчих пошуків. Окремі полотна ж були змінені пізніше, і тільки завдяки вченим сьогодні вдається повернути картинам їх первісний вигляд.

«Дама з єдинорогом» Рафаеля Санті.


Ця картина цікава тим, що багато років вона існувала абсолютно під іншою назвою і несла в собі явно інший зміст. До 1930-х років вона називалася «Свята Катерина» і замість єдинорога дама тримала в руках символи мучеництва - колесо і пальмову гілку миру. На її плечі була накинута скромна накидка. При реставрації, проведеної науковцями на початку XX століття, було доведено, що всі ці елементи були написані набагато пізніше іншим художником. Швидше за все, трансформація з міфічної діви в святу сталася в кінці XVII століття, але хто це зробив і навіщо - невідомо. Пізніший шар прибрали, повернувши дамі єдинорога і колишній наряд.

Які таємниці приховані під шаром фарби відомих світових полотен

Варіанти картини «Дама з єдинорогом»: до реставрації 1930 року, сучасний варіант і шар з собачкою, сфотографований в рентгенівських променях.

Однак на цьому сюрпризи картини не закінчилися. У 1959 до неї вперше в історії застосували рентгенівське дослідження і відразу виявили нову сенсацію. Виявилося, що Рафаель взагалі малював жінку без атрибутів і тварин, вона, до речі, була набагато старше, а вихованця до неї на руки посадили пізніше, швидше за все це домальовування зробив один з учнів майстра. Він же додав на картину колони, парапет і самі руки. У цьому варіанті дама тримала собачку - символ подружньої вірності. Ще через кілька десятиліть песика чомусь перетворили на єдинорога. Повертати собачку вчені не стали, так як цей живописний шар дуже погано зберігся.

«Анжелюс» Жана-Франсуа Мілле.


Які таємниці приховані під шаром фарби відомих світових полотен

Жан-Франсуа Мілле, «Анжелюс», 1857-1859 рр.

Шедевр французького художника вражає простотою і благочестям. На ній зображені селянин і його дружина, які, схиливши голови, слухають церковний дзвін на заході. В кінці XIX століття ця картина була так популярна, що її репродукція висіла майже в кожному будинку. Побачив її і молодий Сальвадор Далі - картина прикрашала один з класів школи, в якій він навчався. Полотно багато років не давало художнику спокою. Він намагався розгадати таємницю її чарівності і намагався робити копії в своєму стилі. Однак Далі завжди здавалося, що в ній витає неймовірна печаль. Будучи вже знаменитим художником, він звернувся до адміністрації Лувру з проханням зробити і надіслати йому рентгенограми полотна. Коли це дослідження провели, то виявилося, що Далі був правий. Спочатку на картині присутнє тільце мертвої немовляти, і таким чином молитва за врожай від початку була задумана як похорон. Ймовірно, художник змінив початковий похмурий задум картини, злякавшись негативного ставлення і складності з продажем. Далі висловився з цього приводу: «Я завжди відчував смерть в цій картині».

«Вид пісків Схевенінген» Хендріка ван Антоніссена.


Які таємниці приховані під шаром фарби відомих світових полотен

Хендрік ван Антоніссен, «Вид пісків Схевенінген», 1641 рік (сучасний і початковий варіанти).

На пейзажі голландського художника люди прогулюються уздовж моря. Після реставрації, проведеної фахівцями, в морі виявили невеликий дивний предмет, схожий на трикутне вітрило. Рентгенівське дослідження показало, що спочатку на картині був зображений кит, який викинувся на берег. Так сенс прогулянки всіх, присутніх в погану погоду на піщаному пляжі, стає більш зрозумілим. Зафарбований кит був, ймовірно, в XVIII або XIX столітті, щоб не викликати обурення публіки через мертвої тварини.

«Мона Ліза» Леонардо да Вінчі.


Кілька років тому французький вчений Паскаль Котте заявив, що йому вдалося знайти ще один портрет під найвідомішою картиною Леонардо Да Вінчі. Цей матеріал викликав суперечки у дослідників, проте його опублікували багато каналів, в тому числі і BBC. Котте досліджував портрет близько десяти років, застосовуючи розроблену ним технологію посилення шарів зображення (Layer Amplification Method). Обличчя жінки, прихованої під верхнім шаром фарби, більш витягнуте і на ньому немає знаменитої і загадкової посмішки. Можливо, що отримане зображення - це просто результат авторських етапів роботи над картиною.

Які таємниці приховані під шаром фарби відомих світових полотен

Леонардо да Вінчі, «Мона Ліза» і результат реконструкції нижніх шарів фарби, проведений методом Layer Amplification Method

«Дівчина, що читає лист перед відчиненим вікном» Яна Вермеєра.


Які таємниці приховані під шаром фарби відомих світових полотен

Ян Вермеєр, «Дівчина з листом у вікна» - загальновідомий варіант і картина в процесі реставрації.

У 2017 році під час серйозної реставрації картини голландського художника під шаром фарби на порожній стіні за дівчиною був несподівано виявлений Купідон. Виявляється, за авторським задумом, полотно повинно бути набагато емоційніше та насичене - картина з богом любові на задньому плані явно додасть в нього символізму. Ймовірно, голий Амурчик на стіні був зафарбований набагато пізніше з етичних міркувань, тому зараз йде довгий процес відновлення початкового варіанта. Поки очищено близько половини прихованого зображення.
← Як роблять фарби? Малюємо птахів →

Комментарии

Нет комментариев. Ваш будет первым!

Наверх
Вниз