Технологія вирощування розсади помідорів.
Помідори - один з найбільш затребуваних овочів. У регіонах з довгими суворими зимами їх неможливо виростити, не застосовуючи розсадний спосіб - занадто довгий вегетаційний період томатів для нашого короткого літа. Тому до вирощування розсади помідорів приступають з січня-березня. У січні-лютому починають вирощувати томати пізньостиглих сортів, в березні - середньо- і ранньостиглих.
Отже, насіння придбані, тара і грунт заготовлені, підвіконня звільнено від квітів і продезінфіковано (про всяк випадок - квіти теж хворіють і ці хвороби можуть передатися розсаді).
Насіння.
Перед посівом насіння томатів обробляють таким чином:
Проводять перевірку на повноваговість, занурюючи їх на 5 хвилин в 5% розчин кухонної солі. Спливаюче насіння видаляють, ті що опустилися на дно промивають в проточній воді.
Знезаражують в 1% розчині марганцевокислого калію (марганцівки) протягом 15 хвилин і знову промивають.
В протягом 12 годин намочують в розчині мінеральних добрив (мікроелементів). Розчин готуватися з розрахунку г / 1 л води: сіль калійна - 0,3, суперфосфат - 0,5, борна кислота - 0,02, мідний купорос - 0,08, молібдат амонію (молібденовокислий амоній) - 0,05, сірчанокислий амоній - 0,1. Замість цього можна використовувати готові суміші мікроелементів.
Вода.
Деякі овочівники-аматори для промивання, намочування насіння і поливу розсади використовують виключно "живу" або, інакше кажучи, талу воду. Тільки не варто використовувати сніг. У великому місті сніг екологічно брудний і отримана з нього вода тільки нашкодить насінню. Тому, щоб отримати чисту талу воду треба заморозити в холодильнику або на балконі відстояну водопровідну воду. Наприклад: п'ятилітровий пластиковий балон наповнюємо відстояною водопровідною водою, залишивши вільною шийку і виставляємо на балкон. Коли вода замерзне на 2/3 об'єму (замерзає вона від країв до середини), пробиваємо через шийку лід і зливаю ще не замерзлу воду. У ній зосереджені всі шкідливі домішки, тому вона і замерзає в останню чергу. Через 10 хвилин зливаємо ту воду, що встигла відтанути по краях балона - це, так звана, важка вода (вона замерзає в першу чергу). Що залишилося в балоні лід після відтавання і є жива вода. Вона очистилася механічно, хімічно і інформаційно і відповідним чином структурувалася, знайшовши нову якість. Таку воду насіння приймають як життєдайну вологу, що дає їм потужний позитивний заряд для розвитку майбутнього рослини. До речі, не тільки насіння, але і нам - людям така вода як цілющий бальзам. Але це, так би мовити, зовсім інша історія.
У будь-якому випадку поливати розсаду слід тільки відстояною не менше 12 годин, теплою (кімнатної температури) водою.
Грунт.
Для розсади томатів можна приготувати такі грунтові суміші:
1 частина дернової землі, 1 частина торфу, 1 частина річкового піску. Якщо торф кислий, в суміш додають крейду (40-50 г на відро суміші). Торф можна замінити перегнійною або компостної землею. Суміш перемішують і зволожують розчином мінеральних добрив (на 10 л води: 25-30 г суперфосфату, 20 г сульфату калію, 10 г карбаміду).
1 частина дернової землі, 1 частина торфу, 1 частина перегною. На відро суміші додають дві сірникові коробки суперфосфату і півлітрову банку деревної золи. Все ретельно перемішують і зволожують живою водою.
Якщо немає можливості приготувати грунтову суміш, її замінюють тією, що продається в магазинах. Якісні грунтові суміші від сумлінних виробників вже, як правило, містять всі необхідні поживні речовини і в добавках не потребують.
Тара.
Оскільки розсади томатів, як правило, вирощують досить багато, то спочатку насіння сіють в ящики або інші широкі ємності, а потім проводять пікіровку паростків в індивідуальну тару.
У деяких джерелах для вирощування розсади радять використовувати пакети з під кефіру або молока - вирізавши бічну стінку і ящичок для посіву готовий. Так, зручно. Але є одне але! У таких пакетах можуть зберегтися молочно-кислі бактерії, які в наслідку перейдуть в грунт і на їх поверхні з'явиться цвіль. Щоб цього уникнути, пакети слід попередньо ретельно продезінфікувати. Але небезпека зараження грунту завжди залишається. Тому, краще використовувати іншу доступну тару, наприклад, пластикові прямокутні коробки з кришками з під печива, цукерок та ін.
Пікіровку підрослій сіянці проводять в пластикові або паперові стаканчики. Їх треба заготовити у великій кількості і не забути зробити в днищі кожного 2-3 дренажних отвори діаметром 0,5 см.
Посів і вирощування.
Ємності для розсади бажано завчасно заповнити сухою грунтовою сумішшю на 2-3 см нижче верхнього краю. Потім гарненько зволожити, накрити плівкою і дати настоятися протягом доби (наявність в днищі дренажний отворів обов'язкове).
Підготовлене насіння пінцетом розкладають на поверхні рядами: 2 см між насінням в ряду і 3 см між рядами. Вдавлюють тупим олівцем на глибину 1 см і присипають лунки сухою землею. Рясно зволожують поверхню грунту за допомогою розпилювача, закривають плівкою або кришкою і ставлять ємності в тепле місце.
До речі, при недостатній глибині посіву, часто, внаслідок часткового пересихання насіння, сім'ядолі не можуть звільнитися від шкірки. Це істотно затримує зростання розсади. Якщо таке сталося, паросткам треба допомогти: зволожити шкірку і акуратно зняти її пінцетом, не пошкоджуючи сім'ядольних листочків.
З появою сходів (петельок) плівку знімають і ставлять ємності з розсадою на саме освітлене місце. Температуру знижують і підтримують протягом 4-7 днів в межах: вдень - 12 ° С-15 ° С, вночі - 8 ° С-10 ° С. Домогтися цього можна відкривши кватирку, а на вікнах зі склопакетом - відкрити раму в положення "провітрювання".
Не далеко від розсади, для контролю, слід розташувати кімнатний термометр. За ці 4-7 днів вона повинна вкоренитися. Якщо світловий день менше 14 годин, то обов'язково проводити досвічування в ранкові та вечірні години. Надалі температуру повітря підтримують у межах 20 ° С-25 ° С, а вологість повітря в 65-70%. Для цього під вікном біля радіатора опалення ставлять відро з водою.
Розміщення розсади помідорів в горщиках.
З появою 1-2 справжніх листочків сіянки пікірують в індивідуальні горщики або стаканчики розміром 6х6 см, що в подальшому забезпечить оптимальний життєвий простір рослинкам і запобіжить їх витягування. Грунт навколо сіянки обжимають і рясно поливають. На 3-4 дні припиняють досвічування, а температуру намагаються підтримувати на рівні 20 ° С. Після вказаного часу відновлюють досвічування.
Взагалі кажучи, з пікіровкою розсади поспішати не слід. Не завжди корисно робити це у фазі 1-2 справжніх листочків. Вся справа в тому, в якому стані знаходиться розсада. Якщо стебло паростка міцне, темне, потовщене біля основи - рослину можна пікірувати.
А ось з пікіровкою менш розвиненої сіянки можна почекати до появи 3-4 листочка. На той час ті (слабкі) паростки проявлять себе і буде видно, які бракувати, а які можна пікірувати.
Витягування розсади помідорів не рідкість. Якщо розсада сильно витягнулася, це можна виправити двома способами. У першому випадку перед пікіровкою у вишикуваної сіянці обрізають стебло так, щоб залишилася його частина над сім'ядольними листочками (1,2 см). Сіянець пікірують в стаканчик і заглиблюють до сім'ядоль. На стаканчик одягають прозорий поліетиленовий пакет. Приблизно через тиждень на стеблі з'являється пасинок у вигляді першого справжнього листочка.
Другий спосіб полягає в тому, що сіянець кладуть горизонтально в борозенку і засипають землею до рівня першого справжнього листочка. Поливають і також накривають пакетом. Через деякий час сіянець підніметься сам. Аналогічним чином діють і при висадці розсади на постійне місце в грунт.
Витягнуту розсаду укладають в канавки, виконані під кутом 45 градусів відносно довгої сторони грядки і так само присипають землею. Під стебла і листя вище рівня землі тимчасово підкладають картон. Як тільки стебла почнуть підніматися, рослини акуратно підв'язують, поступово міняючи натяг шнура до моменту їх повного випрямлення.
Аналогічним способом "лежачи" розсаду висаджують і на постійне місце на городі.
У лунку укладають коріння розсади з грудкою землі, а стебло вільно лежить на грунті.
Через 2-3 дні розсада підніметься і прийме вертикальне положення.
Помідор дуже любить "перекусити". Тому, при вирощуванні, розсаду підгодовують 2 рази.
Першу підгодівлю проводять через 10 днів після пікіровки. У 10 л води розчиняють 35 г суперфосфату, 12 г сульфату калію і 4 г сечовини або застосовують готові комплексні добрива для овочів.
Другу підгодівлю проводять через два тижні після першої аналогічними розчинами добрив.
Кожну підгодівлю обов'язково поєднують з поливом, а після кожного поливу проводять легке розпушування грунту. Взагалі поливи проводять помірно, але чітко дотримуються правило - неприпустимо повне пересихання грунту.
Розсада помідорів.
Слід пам'ятати, що часте і надмірне зволоження ґрунту, нестачі харчування і освітленості призводять до захворювання розсади чорною ніжкою (стебло біля основи чорніє, стоншується і рослина гине). Коли температура зовнішнього повітря вдень підніметься до 10 ° С, розсаду на день виносять на балкон для загартовування. Перший час притіняють папером від прямих сонячних променів. Надалі, якщо погода дозволяє, розсаду залишають на балконі цілодобово, вкриваючи на ніч.
На постійне місце в грунт розсаду помідорів висаджують: в захищений грунт - на початку травня, у відкритий - на початку червня, коли мине загроза останніх заморозків.
За 7-10 днів до висаджування розсади в грунт, її бажано обприскати 5% розчином мідного купоросу. Це запобіжить грибкового захворювання. А безпосередньо перед посадкою поливають розсаду і лунки в землі розчином марганцівки (2 г на 10 л води). Правильно вирощена розсада помідорів швидко приживається в грунті і згодом рослини віддають рясний урожай.
Редагувалось: 1 раз (Останній: 20 лютого 2020 у 09:00)
Карта сайта ☺ → тут…