Чому і як з'явився каблук?
Взуття, що збільшує зріст людини, відоме з часів Стародавньої Греції, де актори на сцені для цих цілей носили котурни - дерев'яні або пробкові сандалі на товстій підошві. У середньовічній Європі, вулиці якої потопали в грязі і нечистотах, винайшли ходульні черевики, що представляють собою дерев'яні підошви з шкіряними ременями. Їх одягали на повсякденне взуття зверху і називали сабо, а на Сході подібне взуття, кабкаб, носили в лазні, щоб не обпекти ноги об гарячу підлогу. У Венеції, починаючи з XV століття, жінки різних станів надягали дуже великі платформи, іноді більше 20 сантиметрів заввишки, - цокколи (копитця). Найстаріші знахідки каблуків як окремих від підошви деталей, що підпирають п'яту, археологи датують XIV століттям. Це був час захоплення знаті полюванням і верховою їздою. Щоб взуття не ковзало в стремені, чоботарі впровадили нову технологію - почали потовщувати підошву під п'ятою, а потім винайшли і каблук. Пізніше на поширення взуття з каблуком вплинуло інше військове нововведення: збільшення значущості піхоти як роду військ. Піхотинці для далеких походів потребували в якісних чоботях, тому майстри перейшли на виробництво взуття на товстій підошві, з зручним каблуком. На Русі перші каблуки з'явилися також в XIV столітті. Як показують археологічні розкопки, їх вирізали з цільних шматків дерева і вкладали в чобіт під підошву. Зверху всю конструкцію обшивали шкірою. У XVI столітті з'явився набірний каблук, що складається з багатьох шарів шкіри, скріплених металевої дужкою і підбитих підковою. Ходити у взутті на таких підборах було вкрай важко, тому що ще не винайшли супінатор, а також деталі, які фіксували стопу, наприклад взуттєвий язичок. Та й шили тоді незалежно від правої і лівої ноги. Існує версія, що російське слово «каблук» запозичене з тюркської мови, де воно означало «п'ята». Взуття на підборах довгий час носили тільки чоловіки, жінки долучилися до неї пізніше, вже в XVII столітті. Освоївши каблуки, дами замінили їх практичні функції чисто естетичними: в такому взутті спина жінки здавалася більш прямою, а постава - величніша, хоча фізично тримати її було складно, адже висота каблуків часом досягала 20 сантиметрів, а носочок туфель буквально упиралися в землю. Каблуки чобіт і туфель фарбували в залежності від моди в різні кольори: блакитний, зелений, чорний. Особливе значення мав червоний колір, який в країнах Європи служив відмітною ознакою аристократії. У XVII столітті підбори чобіт стали фарбувати в чорний, червоний колір підборів зберігся тільки у туфель ( «пан червоний каблук» - так називали французьких модників часів Людовика XIV). Перед падінням монархії у Франції в кінці XVIII століття взуття на червоному підборах носили тільки французькі знаті при дворі короля. Історія каблуків постійно доповнювалася новими винаходами. Так, на початку XVIII століття створили «французький» каблук, або «голубиную лапу». Увігнутий всередину, він створював оптичну ілюзію, візуально зменшуючи відстань між носком туфлі і п'ятою. У ХХ столітті винайшли каблук-шпильку. Хто саме придумав, невідомо, зате ми знаємо ім'я людини, який вперше прибив на нього металеву набійку. Це був швець Сальваторе Феррагамо. Його ім'ям названо Музей взуття у Флоренції.